KOMSAS TINGKATAN 4 - CERPEN MUNSYI
CERPEN KOMSAS: MUNSYI
A. SINOPSIS
Cerpen ini mengisahkan hasrat ‘saya’, seorang anak muda, untuk berhijrah ke
kota dihalang oleh bondanya yang bimbang anaknya itu akan terpengaruh oleh
budaya-budaya negatif di bandar. Pada bondanya, ‘saya’ masih belum mantap
bahasa ibunda dan jati dirinya. Menurut bondanya lagi, warga kota sudah
hilang nilai-nilai tradisi seperti cinta akan agama, bahasa dan bangsa.
Penjajah telah berjaya menyemai sentimen perkauman dalam kalangan rakyat
sehingga pernah tercetusnya pertumpahan darah akibat permusuhan antara
kaum. Oleh itu, bonda menasihatkan ‘saya’ agar memelihara agama, bahasa
dan negara supaya terus dihormati dan disegani. Sebagai seorang warga
yang bersifat patriotik, bonda memiliki banyak buku lama yang berkaitan dengan
bahasa,dan sejarah. Buku-buku tersebut selalu ‘saya’ baca. Menurut bonda,
asas kegagahan bangsa Melayu terletak pada tiga perkara, iaitu akidah Islam,
bahasa Melayu dan kesetiaan pada pemerintah yang adil.
Setelah ‘saya’ berasa mampu berjuang di kota barulah bonda membenarkannya ke
bandar untuk meneruskan kehidupan. Namun bonda berpesan agar menjaga dua
perkara iaitu agama dan bangsa. Bonda juga mengirimkan sejumlah buku
untuk kawan lamanya yang bernama Munsyi melalui ‘saya’. Apabila tiba di
bandar, ‘saya’ menyerahkan buku-buku tersebut pada kawannya itu yang pada pengamatan
‘saya, Munsyi’ merupakan seorang yang sangat mencintai bangsa dan
budayanya. Dia tinggal di tanah rizab Melayu di sebuah perkampungan
tradisi di pinggir bandar. Di bandar, ‘saya’ melihat kaum mudanya telah
hilang identiti dan jati diri. Akibat sibuk bekerja, ‘saya’ tidak bertemu
Munsyi. Suatu hari, ‘saya’ mendapat khabar bahawa perkampungan Munsyi
akan dibangunkan dengan pelbagai bangunan mewah dan hotel. Apabila ‘saya’
mencari Munsyi di kampungnya, jentera-jentera berat sedang merobohkan rumah-rumah
di situ. ‘Saya’ sedih melihat buku-buku lama yang telah ‘saya’ bawa,
musnah apabila rumah Munsyi dirobohkan namun Munsyi tidak kelihatan di
mana-mana.
B. TEMA
Semangat cinta akan bahasa, agama, bangsa dan budaya
yang tersemai dalam jiwa sekumpulan warga negara.
Contohnya, ibu kerap menasihati ‘saya’ agar
memelihara dan cinta akan agama, budaya dan bahasa agar dihormati oleh orang.
C. PERSOALAN
1. Keinginan anak muda berhijrah ke bandar untuk
membina kehidupan
Contohnya, ‘saya’ memohon keizinan ibunya untuk
berhijrah ke bandar bagi membina kehidupannya seperti kebanyakan remaja yang
lain.
2. Peranan penjajah dalam usaha memecahbelahkan
rakyat sesebuah negara.
Contohnya, pihak penjajah telah menjalankan
sistem pecah dan perintah agar agihan kekayaan negara tidak berlaku secara adil
hingga menimbulkan
rusuhan kaum akibat rasa tidak puas hati rakyat.
3. Kegigihan anak muda mempelajari segala ilmu untuk
meneruskan kehidupannya.
Contohnya, ‘Saya’ tekun belajar pelbagai ilmu yang
berkaitan dengan kehidupan sebelum berhijrah ke bandar.
4. Ketaatan seorang anak terhadap nasihat ibunya.
‘Saya’ mentaati nasihat ibunya yang tidak
membenarkannya berhijrah ke bandar kerana pada pendapat ibunya ‘saya’ masih
belum cukup kuat jati diri untuk tinggal di bandar.
5. Kebimbangan seorang ibu terhadap anaknya.
Contohnya, ibu keberatan untuk melepaskan ‘saya’ ke
bandar kerana bimbang ‘saya’ terpengaruh akan budaya negatif yang terdapat pada
remaja di bandar.
D. PLOT
1. Permulaan
Cerpen dimulakan dengan kisah ‘saya’ tidak diizinkan
oleh bondanya berhijrah ke kota kerana bimbang anaknya itu akan hanyut oleh
arus hedonism dan modenisme yang melanda anak-anak muda di kota.
2. Perkembangan
Bonda pernah bercerita pada ‘saya tentang system
pemerintahan penjajah yang memecah-belahkan perpaduan rakyat negara ini.
Setelah Negara merdeka, perpecahan tersebut
mencetuskan huru-hara kepada negara ini.
Ibu menasihati ‘saya’ agar memelihara agama, bahasa
, bangsa dan Negara ini. ‘Saya’ juga membaca membaca pelbagai buku
simpanan bonda untuk memantapkan jati diri dan bahasa ‘saya’
Setelah bonda yakin dengan kemantapan diri ‘saya’
baharulah ‘saya’ dibenarkan berhijrah ke kota untuk membaiki taraf hidup
saya. ‘Saya ‘ dikirimkan buku-buku lama untuk disampaikan kepada sahabat
lama bonda iaitu Munsyi.
Di Bandar ,’saya’ dapati anak-anak muda telah hanyut
oleh keseronokan hidup dan melupakan nilai-nilai murni dan batas kehidupan.
‘Saya’ mendengar berita kampung tradisi yang didiami
oleh Munsyi akan didirikan pelbagai bangunan mewah dan hotel bertaraf lima
bintang.
3. Klimaks
Aku sampai di perkampungan tradisi itu dan mendapati
jentera berat sedang merobohkan rumah-rumah di situ. Buku-buku pemberian
bonda juga turut musnah dalam peristiwa itu tetapi Munsyi tidak ada di situ.
4. Peleraian
Berhari-hari aku mencari Munsyi tetapi tidak
berjumpa.
E. TEKNIK PENCERITAAN
1. Dialog - “Tuan inikah yang
bernama Munsyi, sahabat baik bonda saya.”
2. Imbas kembali - Saya teringat cerita bonda
tentang kota mewah itu yang pernah mencalit sejarah hitam empat dekad lampau.
3. Imbas muka - Di kota nanti carilah seorang
sahabat lama bonda bernama Munsyi.
4. Pemerian - Salam saya akhirnya dijawab oleh
seorang lelaki di usia emas dengan janggut putih menutupi sebahagian muka yang
putih bersih. Pakaiannya lengkap dengan tengkolok dan baju melayu
bersamping bagaikan seorang maharaja di zaman kesultanan melayu. Di
jari-jemarinya lengkap menggenggam sebilah keris bersarung cantik.
5. Kejutan - Saya mendengar khabar bahawa
syarikat perumahan akan mengambil alih kampung tradiri yang didiami oleh Munsyi
dengan pelbagai bangunan mewah dan hotel bertaraf lima bintang.
6. Saspens - Aku mencari Munsyi tetapi tidak
berjumpa.
F. WATAK DAN PERWATAKAN
Watak utama
‘Saya’
1. Seorang yang taat. Cth - ‘Saya’ tidak
membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar.
2. Seorang yang amanah. Cth - ‘Saya’
menyampaikan amanah bondanya iaitu buku-buku yang sepatutnya diserahkan kepada
Munsyi ketika ‘saya’ pergi ke bandar.
3. Seorang yang gemar membaca. Cth - ‘Saya’
telah mengkaji teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah serta membaca banyak
buku lama milik ibunya.
4. Seorang yang tidak mudah putus asa. Cth
- ‘Saya’ meminta izin ibunya sekali lagi apabila sudah lebih bersedia
untuk tinggal di kota walaupun hasratnya itu pernah ditolak oleh ibunya.
Watak sampingan
Bonda ‘saya’
1. Seorang yang berpengetahuan luas.
Bonda bercerita kepada ‘saya’ tentang sejarah pahit
tanah air.
2. Seorang yang bersifat patriotik.
Bonda menasihati ‘saya’ agar memelihara agama,
bahasa ibunda dan negara.
3. Seorang yang amat memahami
Bonda mengizinkan ‘saya’ berhijrah apabila didapati
anaknya itu sudah mantap ilmu dan jati dirinya.
Munsyi
1. Kawan lama bonda.
2. Seorang yang cinta akan budaya Melayu
Munsyi berpakaian tradisi Melayu yang lengkap dengan
keris ketika menyambut kedatangan ‘saya’.
3. Seorang yang mengalu-alukan tetamu.
Munsyi tersenyum dan menjemput ‘saya’ masuk ke
rumahnya.
F. LATAR
Latar masa
1. Zaman pemerintahan penjajah - Penjajah telah
memerintah negara menggunakan system pecah dan perintah.
2. Zaman selepas merdeka - Rakyat sibuk
mengejar harta dan pangkat sehingga lupa akan nilai, bahasa dan agama selepas
dijajah.
Latar tempat
1. Di kampung - Pada mulanya, bonda tidak
membenarkan ‘saya’ meninggalkan kampung untuk berhijrah ke kota
2. Di kota - ‘Saya’ berhijrah ke kota untuk
membina kehidupan yang lebih sempurna.
3. Di sebuah perkampungan tradisi di pinggir kota
- Munsyi tinggal di sebuah rumah yang terletak di sebuah perkampungan
tradisi di pinggir kota.
Latar masyarakat
1. Masyarakat kampong - ‘Saya’ dan bonda
tinggal di kampung.
2. Masyarakat remaja yang tinggal di Bandar
- ‘Saya’ dapati masyarakat remaja yang tinggal di bandar kebanyakannya
telah hanyut oleh keseronokan hidup.
3. Masyarakat yang mengamalkan demonstrasi untuk menunjukkan
bantahan - Penduduk kampung tradisi mengadakan demonstrasi untuk
menunjukkan bantahan mereka terhadap pencerobohan tanah milik mereka oleh pihak
berkuasa.
4. Masyarakat yang cekal dan berani - Anak-anak
bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka hutan untuk dijadikan bandar
pelabuhan yang terkenal.
G. GAYA BAHASA
1. Kata ganda - Zaman- berzaman
2. Metafora - Pagar-pagar perkauman, pohon
kebenaran, racun perkauman
3. Peribahasa - Bahasa jiwa bangsa
4. Simile - Pakaiannya lengkap dengan tengkolok
dan baju melayu bersamping bagaikan seorang maharaja di zaman kesultanan
Melayu.
5. Hiperbola - Namun kerana hasad dengki,
khianat, kronisme serta rasuah yang bermaharajalela, kegemilangan yang dibina
musnah sekelip mata.
H. NILAI
1. Patriotik - Bonda menasihati ‘saya’ agar
sentiasa memelihara bahasa ibunda dan agama.
2. Ketaatan - ‘Saya’ tidak membantah ketika
ibunya melarang dia berhijrah ke bandar.
3. Kegigihan - Anak-anak bangsa pada zaman
dahulu cekal dan berani meneroka hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang
terkenal.
4. Amanah - ‘Saya’ menyampaikan amanah
bondanya iaitu menyerahkan buku-buku kepada Munsyi ketika ‘saya’ pergi ke
bandar.
I. PENGAJARAN.
1. Kita hendaklah taat pada perintah dan larangan
ayah dan ibu - ‘Saya’ tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah
ke bandar
2. Kita hendaklah gigih apabila melakukan sesuatu
pekerjaan - Anak-anak bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka
hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang terkenal.
3. Kita hendaklah rajin membaca untuk meningkatkan
pengetahuan - ‘Saya’ telah mengkaji teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang
Tuah serta membaca banyak buku lama milik ibunya.
4. Kita tidak boleh mudah putus asa apabila menemui
kegagalan - ‘Saya’ meminta izin ibunya sekali lagi apabila sudah lebih
bersedia untuk tinggal di kota walaupun hasratnya itu pernah ditolak oleh
ibunya.
No comments:
Post a Comment